“Jeg så til min forundring, at I deler tilfældige billeder på jeres instagram-konto, der hver især stikker i forskellige retninger, og som ikke har en samlet historiefortælling.”
Dette er indledning til et pitch, som jeg modtog til korrekturlæsning. Påstanden passer måske. Og måske ikke. Afhængig af øjnene, der ser. Men vi kommer ikke udenom, at åbenlys kritik kan lukke døre – inden de overhovedet bliver åbnet. Det er for ærgerligt!
“Jamen, hvorfor ikke bare fortælle tingene som de er? Som jeg ser dem? En øjenåbner for virksomheden. Så de kan se hvor dårligt de gør det, og få min hjælp mod det bedre?!”
Verden er sjældent klar til det meget direkte.. Læseren af det pitch når sandsynligvis aldrig længere end indledningi sin læsning. Vedkommende vil på ingen måde mærke de gode intentioner. For når du modtager et pitch fra én, som du ikke kender i forvejen, og aldrig har mødt, så skal du meget nødigt starte med at blive fornærmet.
Vi aner jo ikke, om modtageren faktisk er meget stolt af virksomhedens instagramkonto. Måske der reelt findes en klar plan med opslagene på kontoen, og virksomhedens oplevelse er måske ikke, at billederne “stikker i hver sin retning”.

Det gode pitch
- Anerkend frem for at kritisere
Ideen til et pitch opstår ofte, fordi du har set en virksomhed, som du synes kan gøre det så meget bedre. Men lad dig ikke friste til at fortælle, at det, som virksomheden gør er håbløst og kan gøres meget bedre – med din hjælp. Det er langt mere interessant at læse, hvordan man som virksomhed kan blive endnu bedre og nå endnu bredere ud. Anderkend den du skriver til også har erfaring, viden og succes – og tag afsæt heri til at fortælle, hvordan du kan bidrage positivt. - Kend din modtager
Lav din research, og find ud af mere om virksomheden og din modtager. Hvad er virksomhedens udfordringer i dag? Virksomhedens primære målgruppe? - Sæt dg i modtagerens sted.
Det er nemt at pitche det, som du synes er vigtigt – men tænk i, hvad der er vigtigt for den du pitcher til. Hvis flere modtagere – hvad er vigtigt for den enkelte? Tal ind i det. - Du pitcher ikke en idé, men en historie
Hvilken historie skal være den bærende? Den som fortæller det geniale omkring din ideen. Historien der binder en virksomhed, medarbejdere og kunder sammen. Én der er nem at huske, nem at genfortælle og let at huske. - Afstem forventninger
Hvilke resultater forventer du, at dit arbejde vil give? Hvilken forskel bidrager du til? Underbyg din forudsigelser – allerhelst med data og erfaringer. Det behøver ikke være et kommercielt mål i form af øget salg. Din content-indsats kan lige så vel resultere i højere kundetilfredshed, et stærkere brand, højere engagement etc. Det vigtigste er, at du får forklaret, hvordan din indsats har værdi for virksomheden. Så måling af resultatet og succes af afstemt. - Kom forbi personlige “synsninger” – også dine egne
Du vil altid møde nogen, der ikke synes om dit forslag og det kan ofte blot skyldes, at han/hun ikke kan lide et og andet. Bliv ikke frustreret. Nogle gange skal din idé forklares yderligere. Eller modificeres. Her er det fantastisk at kunne hive beviser fra selve målgruppen frem. Målgruppen vægter højst. Altid. Kend modtagers målgruppe. Hvad efterspørger de? Hvad har betydning for dem? - Hvordan vil du, eller andre, eksekvere din idé?
Som modtager køber du også ind i, at ideen kan komme op at flyve. At det ikke kun forbliver en god ide/historie på et stykke papir. Men at ideen kan og bliver eksekveret. - Vær ærlig og transparent
Fortæl hvis ikke du har arbejdet med den type opgave før eller den branche før. Men at du er fast i troen på opgaven, og har mod til at stile efter det bedste resultat. Tag ejerskab af historien! - Brug visualisering
En lækkert ppt eller canva.com – vores øjne er glad for smuk indpakning af ord. Det hjælper på enhver historie, når den er illustreret. - En livlinje
Afslut dit pitch med en opfordring til gå et skridt dybere. Ring op. Tilbyd en kort demo af, hvordan du vil gribe opgaven an, hvornår I kan komme i gang og hvor langt I kan nå inden for x periode. Så er det håndgribeligt og konkret – og modtager kan allerede se sig selv et godt stykke nede ad vejen mod succes!
Del dine erfaringer med at skrive et pitch
Hvad har virket for dig? Hvad har overhovedet ikke virket? Del dine erfaringer i kommentarfeltet neden for og hjælp andre med at blive bedre.