Ny i job: 5 uformelle tips til en god start

Hvis vi ser bort fra formelle HR-processer og udstyr til at udføre dit arbejde, hvad er så vigtigt, når du eller en kollega starter i nyt job?

Når der starter en ny kollega i afdelingen, føler jeg personligt et stort ansvar for, at han/hun føler sig velkommen fra første minut. Fordi JEG synes, at det er vigtigt, at du øjeblikkelig oplever, at virksomhed og kollegaer er forberedt på, at du starter. At du hurtigt oplever, at du bliver indlemmet i flokken.

Uanset hvor flot et CV, du lander med, hvor erfaren du er, hvor gammel du er, hvor stort et netværk du har – så opstår der en “ny i klassen” følelse, som er vigtig at favne bedst muligt.

Selvfølgelig skal der være styr på de praktiske ting omkring din jobstart, som modtagelse af din leder, blomsterbuket på dit bord, medarbejderkort, computer, telefon, introprogram etc.

Blomsterbuket fra nyt job
Undertegnet på vej hjem i metroen med en ny-i-job-buket

Men hvad gør din jobstart god – af uformelle tiltag, som ikke er nedfældet i en onboarding process?

Her får du min personlige top 5 over tiltag, som jeg værdsætter – og du må meget gerne supplere med dine oplevelser i kommentarfeltet.

Hej før jobstart
Lige et bonustip: Skriv til din nye, kommende kollega, allerede inden start via LinkedIn. Min leder sender altid LinkedIn-profil rundt til afdelingen, når der er ansat en ny kollega. Oplagt mulighed for lige at sende en kort hilsen via den kanal: “Hej kommende kollega! Jeg glæder mig til, at du starter hos os”. Eller lign. Meget mere behøver det ikke være. Jeg blev personligt meget glad for en del hilsner fra kommende kollegaer – inden jeg overhovedet var startet.

1. Første hilsen: Fast håndtryk, øjenkontakt og navn

Det lyder som en selvfølglighed. Almindelig høflighed. Det er det også oftest, men nogen få kan glemme, at man som ny lige skal føle lidt ekstra kærlighed og opmærksomhed.

2. “Kom med til frokost! Vi plejer at spise her omkring kl. 11.30”

Spørg hver dag i laaang tid, om din nye kollega ikke vil med til frokost. Som helt ny er du sjældent den, der tager initiativ til at sige: “NU skal vi spise!”. Og det er bare rart at blive husket. At blive inviteret med i flokken.

3. “Skal vi ikke lige tage 5 min. til en kop kaffe?”

Små kaffepauser/gåtur til kaffemaskinen er i starten (måske altid?) et dejligt afbræk i en informationstung dag. Giver god mulighed for at få stillet de uformelle spørgsmål

4. “Anette, du skal gå hjem nu!”

Det kan være svært at finde ud af præcis, hvornår du skal gå hjem. I første uge. Du vil gerne give et godt førstehåndsindtryk, og vil ikke gå som den allerførste. Til gengæld er du helt ny og kan ikke bidrage med SÅ meget (pga. manglende viden), at du kan knokle løs fra kl. 9 til 17.

Det er prisværdigt, når en kollega lige siger: “Gå hjem nu – du har fået masser af ny information i dag, der skal bundfælde. Glæder mig til se dig igen i morgen!” For det er et mentalt marathonløb at starte et nyt sted, ny branche og blive beriget med en masse nye informationer.

5. Luk ørerne for ting, der ikke kan lade sig gøre

Desværre falder nogle nye kollegaer i, og lufter gamle frustrationer. Det er ærgerligt. Det fremmer nemlig ikke ens følelse af, at man har valgt rigtig arbejdsplads… Og det er jo i bund og grund det, som du søger at få bekræftet den første tid i nyt job.

Eks. “Nå, var det sådan på din forrige arbejdsplads? Næ nej, det kan skam ikke lade sig gøre her. Vi er kun nået til papyrusruller!”.

Sarkasme kan være sjovt, men også meget unødvendigt over for en ny medarbejder. Især når det kører på ting, der ikke kan lade sig gøre. Som nyankommen kan du nemt få dine betænkeligheder: Gisp hvad er det her for et sted?! Hvorfor kan x og y slet ikke lade sig gøre?! Du kommer jo med en masse ny energi og ideer til, hvad DU vil føre ud i livet i dit nye job.

Hvad har du af positive og negative oplevelser som ny i job?
Ovenstående er min umiddelbare oplevelser. Der er sikkert noget jeg har glemt… Eks. at en af mine nye kollager gik gennem ild og vand med HR-afdelingen, for at jeg kunne komme med til en stor firmafest, hvor tilmeldingsfrist længe var overskredet før jeg startede i jobbet. Sikke en indsats! Det blev jeg virkelig glad for. Og jeg havde en god fest sammen med en masse nye kollegaer!

Er det udformelle det vigtigste?
Der er selvfølgelig forskel på folk. Givetvis også ml. kvinder og mænd. Jeg kan i hvert fald nemt komme i tanker om et par stykker, som virkelig vil betakke sig at skulle til firmafest den første måned et nyt sted.

Jeg vil ikke gå så langt at sige, at den uformelle del er vigtigere end de formelle opgaver og processer. Slet ikke. Men begge dele er vigtige, så du hurtigt kommer i gear og bliver (længere) på din nye arbejdsplads. Mangler den uformelle del, den menneskelige dimension, er jeg overbevist om, at det vil blive skidt…

Så… hvad har du af positive og negative oplevelser, som du gerne vil videregive. Til inspiration. Så vi kan sikre, hvad vi skal gøre/ikke gøre, når en ny kollega starter. Lad os fremme den bedst mulige start, så vores nye kollega føler sig varmt velkommen!

Skriv endelig en kommentar neden for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.